Ahad, 22 Februari 2015

RATNAKU



BILA MENCERMINKAN KEBENARAN.....BINTANG HILANG DITELAN MALAM

Yang benar
Bila mencerminkan
Kebenaran
Pada malam bintang hilang
Di pandangan
Pada malam pabila bintang
Terang
Menerangkan kenyataan

PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]

Isnin, 2 Februari 2015

ISTIDRAJ SATU KESAN ABADI.......


Maksud Istidraj
Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj.

Rasullulah s. a. w. bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat(durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka. Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj – Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. “Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong.” Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s. a. w bersabda: “Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya” (Kitab Nasaibul’Ibad)

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?

Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari.

Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.


PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]

Sabtu, 31 Januari 2015

MANFAAT AIR KELAPA


Manfaat air kelapa muda untuk kesehatan memang sudah tidak di ragukan lagi. Jika anda pernah menyaksikan aksi Jackie Chan dalam film Who am I?, di film tersebut Jacky Chan menggunakan air kelapa untuk memberikan pertolongan pertama pada orang yang keracunan.

Umumnya air kelapa sering di konsumsi karena rasanya sangat enak dan segar ketika di konsumsi. Akan tetapi tahukah anda bila air kelapa muda adalah air murni yang didalamnya mengandung banyak sekali nutrisi.

Manfaat Air Kelapa Untuk Kesehatan

Meminum air kelapa muda dapat memberikan kita banyak sekali manfaat, terutama untuk kesehatan tubuh. Air kelapa memiliki kandungan suplemen dan nutrisi yang dibutuhkan oleh tubuh.

Apa Kandungan Air Kelapa
Kandungan nutrisi yang ada di dalam air kelapa:

*Potassium, potassium ini dapat membantu anda untuk menurunkan tekanan darah pada arteri.
* Glukosa yang sangat di butuhkan oleh tubuh sebagai energi
* Vitamin C untuk melindungi tubuh dari beberapa penyakit.
* Vitamin B untuk membantu dalam pergantian jaringan-jaringan tubuh.

Berikut ini adalah beberapa manfaat air kelapa muda untuk kesihatan:

1. Pengganti Cairan Tubuh. Air kelapa banyak dikenal sebagai pengganti mineral dan cairan tubuh yang hilang. Oleh karena itu, sangat disarankan untuk mengkonsumsi air kelapa jika anda mempunyai aktivitas yang berat.

2. Anti Penuaan. Air kelapa muda juga mengandung asam laurat dan sitokin. Dua elemen ini sangat berperan dalam memperbaharui sel-sel tubuh. Artinya, elemen ini akan membantu untuk meminimalkan penuaan kulit dan menyeimbangkan tingkat PH.

3. Kesehatan kardiovaskular. Air kelapa sangat kaya sekali akan magnesium dan kalium. Hal ini akan sangat membantu bagi orang yang menderita tekanan darah rendah dan mengurangi resiko terkena serangan jantung.

4. Air kelapa juga membantu sirkulasi darah dan mencegah terjadinya penyumbatan pada aliran darah. Jika anda meminum air kelapa dengan teratur, dapat membantu kita meningkatkan kolesterol yang baik.

5. Meningkatkan Metabolisme Tubuh. Salah satu manfaat air kelapa muda adalah membantu kita untuk meningkatkan metabolisme tubuh. Hal ini bisa terjadi karena air kelapa membantu meningkatkan insulin dalam tubuh, sehingga gula dalam tubuh akan lebih cepat terbakar. Hasilnya anda akan memiliki lebih banak energi dan membakar lemak lebih cepat.

6. Mencegah Batu Ginjal. Manfaat lain dari air kelapa adalah membantu anda untuk melarutkan batu ginjal karena air kelapa mengandung kalium.

7. Pencernaan. Air kelapa terdiri dari enzim bioaktif seperti asam folat, fosfatase, katalase, dehidrogenase, diastase, peroksidase, RNA polimerase, dan enzim lainnya. Enzim yang terkandung dalam air kelapa ini sangat membantu proses pencernaan.

8. Meningkatkan Energi. Selain memiliki nutrisi penting yang berlimpah, air kelapa juga memiliki kandungan gula dan sodium yang sedikit. Selain itu, air kelapa juga memiliki kandungan kalium yang tinggi. Hal ini akan sangat membantu untuk melembabkan dan meremajakan tubuh.

9. Dehidrasi. Air kelapa banyak di gunakan oleh banyak orang untuk mengatasi dehidrasi yang disebabkan oleh disentri, kolera dan diare. Hal ini disebabkan karena kadar elektrolit dan plasma yang terkandung dalam air kelapa.

10. Mencegah Kram Otot dan Menguatkan Tulang. Manfaat air kelapa muda yang lain adalah mencegah kram otot. Tingginya kadar kalium pada kelapa dapat mencegah kram otot dan menguatkan tulang.
Menurunkan Berat badan. Air kelapa telah digunakan selama berabad-abad di seluruh dunia untuk menurunkan berat badan dan menunjukkan hasil yang positif.

11. Mengontrol Diabetes. Jika air kelapa di konsumsi secara teratur, maka akan bermanfaat untuk meningkatkan sirkulasi darah dalam tubuh. Hal ini bisa terjadi karena air kelapa mencegah dan membersihkan plak yang dapat menyebabkan penyumbatan pada aliran darah.

12. Menetralkan Racun. Air kelapa muda yang masih hijau juga merupakan obat terbaik untuk mengatasi beberapa penyakit seperti menetralkan racun, demam berdarah, disentri dan salah satu cara mengatasi sembelit.

Manfaat Air Kelapa Muda Untuk Kulit

Pernahkah anda mendengar beberapa produk kecantikan atau produk kosmetik yang bahannya terbuat dari kelapa? Nah, air kelapa juga mempunyai manfaat sebagai berikut:

1. Pelembab. Air kelapa bisa digunakan sebagai pelembab karena nutrisi yang terkandung di dalamnya. Orang dengan kulit berminyak sangat di anjurkan untuk menggunakan air kelapa sebagai pelembab.

2. Mengatasi Jerawat. Untuk menghilangkan jerawat, keriput dan flek hitam. Anda bisa mencuci muka anda dengan air kelapa secara teratur.
Manfaat Air Kelapa Muda Pada Masa Kehamilan

Masa kehamilan air kelapa berguna untuk :

1. Melawan Bakteri. Air kelapa sangat baik bagi wanita hamil karena dapat membantu meningkatkan kekebalan tubuh ibu dan bayi terhadap bakteri.
2. Kaya akan Nutrisi. Pada masa perkembangannya janin sangat memerlukan vitamin, mineral, nutrisi dan anti oksidan. Air kelapa muda adalah salah satu sumber terbaik untuk memenuhi kebutuhan tersebut.
Demikianlah artikel tentang manfaat air kelapa muda. Jangan lupa untuk minum air kelapa muda setiap hari.

ADOPTED....


PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]

Sabtu, 4 Oktober 2014

MASA DAH BERLALU...TINGGALKAN LAH DIA


Funny Laughing

Dah berkali-kali ku terfikir dan tertanya
Entah bagaimana kau sanggup bersamanya
Aku lihat dia taklah sekacak mana
Ai geram hati ku rasa

Di sini ku sedia menggantikan tempatnya
Kan ku buktikan ku lebih hebat darinya
Ayuh sayang jangan tangguh-tangguhkan masa
Janganlah tunggu lama-lama

Oh sayang sayang sayang sayang
Sejuta kali sayang
Tiada yang ku sayang selain kamu sayang
Sayang ku pada kamu takkan menghilang

Oh rindu rindu rindu rindu
Sejuta kali rindu
Hanya diri kamu yang selalu aku rindu
Setiap masa pun kamu dalam kalbuku

Sayang, ku kan setia
Akan ku pastikan kamu bahagia
Takkan ku biarkan kamu menderita
Tanpa rasa cinta

Sayang ku kan mencinta
Lebih dari apa kau dapat darinya
Ku janji kaukan pasti rasa sempurna
Tinggalkan lah dia
Ayuh
Tinggalkan lah dia

Akan ku binakan mu istana bahagia
Ku lantik diriku menjadi panglima cinta
Yang akan melindungi kamu setiap masa
Kerna kamu sang puterinya


PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]

Selasa, 23 September 2014

PILIHAN SANG ROMEO....ROMANTIKNYA!!!


Facebook Laughing

Crying Laughter
KIKIKI...MEMANG ROMANTIK....PILIHAN YANG EKSKLUSIF BAGI PASANGAN YG INTIM BERCINTA

PADAN MAKAN NASIK BUNGKUS JERLAH...SAMA MEEHUN GORENG...JANJI KENYANG....
NDAK PILIH-PILIH TEMPAT LAH PULAK....
....KIK KIK KIK....

MAKAN NASI LAUK UDANG MASAK LEMAK CILI API
DAN VAGETABLE SPAGHETI...
MMMM...YUMMY...

BIASALAH BAGI YANG BERKEMAMPUAN...YANG TAK MAMPU....KITA BUNGKUS JER....BELI KAT WARUNG JER..

PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]

Isnin, 5 Mei 2014

MH370: LAGU SEDIH (SPECIAL FOR MOTHER'S DAY) SOON...



namun admin dah tiada ibu.....hmmmm

===================================
Lirik Lagu Sedih – VIP

Selalunya haruku tak sebegitu biru
Selangkah pun taklah terasa begitu jauh
Ku di sini tapi fikiran entah ke mana
Jiwa yang terganggu buat aku tersedar
Semua kerna kau dah hilang dari pangkuanku

Chorus
DJ putarkanlah lagu cinta
Dedikasi kepadanya
Katakan aku merindu dia yang menjauh
Putarkanlah lagu cinta
Untuk ku melayan jiwa
Andai dia tidak kembali
Minta tujukan ku lagu sedih
Tujukanku lagu sedih

Apa mungkin dia sedang mendengar di sana
Dibelenggu kesepian atau sudah lupa
Walau ku cuba berganjak meneruskan hari
Tapi hati masih berpaut semalam lagi
Semua kerna kau dah hilang dari pangkuanku

Ulang Chorus

Ku bukakan stereo
Internet dan radio
Tapi lagu yang ke udara
Hanya menyucuk-nyucuk jiwa
Keranaku kehilanganmu
Ulang
Kehilanganmu
Jadi jikalau kau sedang mendengar
Rasakan gelombang terpancar

Ulang Chorus



PAKDOE ALLAN

[Baca selanjutnya...]
Previous Home
hostgator coupon code